hejtstrescyberprzemocrole płciowedzieci w siecidebiut seksualnyorientacja seksualnaprawa człowiekaantykoncepcjamowa nienawiścimiłośćmowa nienawiścisłownictwoplanowanie rodzinyzakochaniezdrowie intymnehigienaobraz ciałaetykauzależnienierodzinarówność płcipociąg seksualnymiesiączkaprawa seksualne i reprodukcyjneasertywnośćmetody antykoncepcjiempatiastereotypyciałopozytywnośćprzemoc rówieśniczaniepełnosprawnośćświadomość ciałasojusznictwozdrowie seksualnecykl menstruacyjnyśwadoma zgodamenstruacjarozumienie innychtożsamośćSTIedukacja seksualnazdrowy związekprezerwatywazmiany w cieledojrzewaniedorosłośćprofilaktykazdrowie psychicznepresja rówieśniczarelacjesocial mediatolerancjaemocjebullyingedukacja społecznarozwój osobistyrozwiązywanie problemówLGBTQIA+bezpieczny seksuczuciaróżnorodnośćdojrzałośćcyberbezpieczeństwozdrowe relacjeprzyjaźńzapłodnienielibidopartnerstwoprawa dzieckaseksualnośćwspółpracapłodnośćciążakonflikty w relacjibezpieczny internettożsamość płciowagranicepartnerstwometody antykoncepcjizapłodnieniesłownictwozdrowie seksualnewspółpracaLGBTQIA+granicedojrzewaniebullyingetykapresja rówieśniczacyberprzemoclibidosocial mediacykl menstruacyjnyuzależnienierówność płciempatiatolerancjaprawa człowiekadebiut seksualnyprezerwatywarole płcioweSTIprzyjaźńzmiany w cieleedukacja społecznamiłośćobraz ciałaciałopozytywnośćbezpieczny internetantykoncepcjarelacjemiesiączkarozumienie innychasertywnośćdorosłośćmowa nienawiściprzemoc rówieśniczastreszakochanierozwój osobistybezpieczny sekskonflikty w relacjizdrowy związekhejtzdrowie intymnetożsamośćciążamowa nienawiścitożsamość płciowaniepełnosprawnośćsojusznictwośwadoma zgodadojrzałośćpociąg seksualnyemocjedzieci w sieciseksualnośćzdrowie psychiczneorientacja seksualnaświadomość ciałaedukacja seksualnacyberbezpieczeństwoprofilaktykarozwiązywanie problemówpłodnośćzdrowe relacjeprawa seksualne i reprodukcyjneprawa dzieckauczuciastereotypyróżnorodnośćplanowanie rodzinymenstruacjarodzinahigiena

SCENARIUSZ LEKCJI:

Poza granicami zgody

Co to jest zgoda i dlaczego jest tak ważna w relacjach międzyludzkich? Jakie są różne formy przemocy? (fizyczna, psychiczna, seksualna). Jakie są sygnały ostrzegawcze, które mogą świadczyć o tym, że ktoś doświadcza przemocy? Jakie są konsekwencje doświadczania przemocy? Jakie są różne role w sytuacji przemocy (ofiar, sprawców, świadków)? Jakie są sposoby reagowania na przemoc? Gdzie można szukać pomocy, jeśli doświadcza się lub jest świadkiem przemocy?

Opracowanie:
Tosia Kopyt
Czas trwania:
45 minut
Konsultacja merytoryczna::
Basia Pietruszczak i Hubert Pajączkowski
Główne tematy poruszane podczas lekcji:
przemoc, przemoc psychiczna, reagowanie na przemoc, molestowanie i reakcja na przemoc jako świadek lub świadkini
Potrzebne materiały:
rzutnik lub tablica multimedialna (możliwość wyświetlenia filmu), wydrukowane i wycięte sytuacje z załącznika nr 1 dla każdej pary
Cel zajęć:
zrozumienie istoty zjawiska przemocy, w tym w szczególności przemocy psychicznej, poznanie sposobów reagowania – jako osoba doświadczająca przemocy albo świadek lub świadkini zdarzenia, zjawisko molestowania i reagowanie na nie zrozumienie istoty zjawiska przemocy, w tym w szczególności przemocy psychicznej, poznanie sposobów reagowania – jako osoba doświadczająca przemocy albo świadek lub świadkini zdarzenia, zjawisko molestowania i reagowanie na nie
Tagi:

Kto przygotował ten scenariusz:

Tosia Kopyt

Tosia Kopyt

Psycholożka, nauczycielka wychowania do życia w rodzinie, edukatorka seksualna. W internecie działa jako „WdŻ dla zaawansowanych”. Przekazuje rzetelną wiedzę, poleca wartościowe książki, wspiera rodziców w trudnych tematach. Autorka kursu online dla rodziców i specjalistów pt. „Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?” oraz książki dla dzieci przedszkolnych oraz wczesnoszkolnych pt. „Skąd się biorą dzieci? Ale tak naprawdę!”.

Noemi Markwas

Noemi Markwas

Graficzka, absolwentka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Doświadczenie zawodowe rozwijała pracując w studio graficznym Bękarty w Poznaniu oraz tworząc identyfikację wizualną popularnego portalu lifestylowego newonce, która jest używana do dziś. Obecnie współtworzy Fundację SEXEDP tworząc materiały i ilustracje, w tym odpowiadała za przygotowanie graficzne wszystkich scenariuszy i prezentacji.

    Mamy dla Ciebie coś jeszcze!

    Dziękujemy, że korzystasz z naszych lekcji. Jeśli chcesz być na bieżąco z naszymi działaniami, zostaw nam swojego maila. Obiecujemy, że będziemy wysłać Ci tylko wartościowe wiadomości i materiały.

    Dziękujemy za zaangażowanie i zaufanie. Jeśli zostawiłeś_aś maila, sprawdź pocztę, aby potwierdzić swój adres.

    Mamy nadzieję, że ta lekcja pomoże Ci w codziennej pracy z młodzieżą. Jeśli masz pytania czy wątpliwości dotyczące przesłanych materiałów – napisz do nas.

    A co, jeśli mam pytania
    lub potrzebuję wsparcia
    w przygotowaniu zajęć?

    Nasi eksperci czekają na Ciebie!

    Napisz do nas

      Dziękujemy za zapisanie się do naszego newslettera. Sprawdź skrzynkę i potwierdź swój adres.

      Wkrótce otrzymasz od nas mail pełen wartościowej wiedzy.