graniceLGBTQIA+świadomość ciałasojusznictwopresja rówieśniczaasertywnośćuczuciaśwadoma zgodastrestożsamość płciowazdrowy związekdojrzewaniestereotypyetykatożsamośćsocial mediaantykoncepcjazakochanieuzależnienieedukacja seksualnapłodnośćprawa człowiekaprezerwatywazdrowie seksualnecyberbezpieczeństwoprofilaktykapociąg seksualnyzdrowie intymnerodzinadzieci w siecilibidomenstruacjabullyingrozwój osobistyzdrowie psychicznecykl menstruacyjnyhejtprawa dzieckaprzemoc rówieśniczapartnerstwomiesiączkarole płcioweplanowanie rodzinyprawa seksualne i reprodukcyjnewspółpracaciążaprzyjaźńbezpieczny internetdojrzałośćciałopozytywnośćrówność płciemocjeedukacja społecznarozwiązywanie problemówseksualnośćhigienasłownictwocyberprzemocbezpieczny seksrelacjeróżnorodnośćrozumienie innychdorosłośćempatiametody antykoncepcjiobraz ciałamiłośćtolerancjamowa nienawiścizdrowe relacjeSTIzapłodnieniezmiany w cieleorientacja seksualnadebiut seksualnykonflikty w relacjiniepełnosprawnośćmowa nienawiścitolerancjarelacjetożsamośćprzemoc rówieśniczamiesiączkaświadomość ciałahigienametody antykoncepcjiprofilaktykazakochaniebezpieczny seksprawa dzieckadojrzałośćmowa nienawiścirówność płcirozumienie innychciałopozytywnośćcyberprzemoczdrowie psychicznegranicemenstruacjazmiany w cieledebiut seksualnyasertywnośćmowa nienawiścizdrowie seksualnemiłośćprzyjaźńniepełnosprawnośćcyberbezpieczeństworozwój osobistyzapłodnieniekonflikty w relacjiprezerwatywapociąg seksualnyLGBTQIA+dojrzewaniesojusznictwopresja rówieśniczadzieci w siecitożsamość płciowaciążaplanowanie rodzinywspółpracapłodnośćantykoncepcjastereotypydorosłośćprawa człowiekacykl menstruacyjnylibidohejtrodzinazdrowie intymneemocjeedukacja seksualnaobraz ciałasocial mediastresbezpieczny internetuczuciaśwadoma zgodazdrowe relacjesłownictworozwiązywanie problemóworientacja seksualnaseksualnośćetykabullyingedukacja społecznauzależnienieróżnorodnośćzdrowy związekempatiaSTIprawa seksualne i reprodukcyjnerole płciowepartnerstwo

FAQ

Dlaczego edukacja w szkołach na temat emocji, zdrowia intymnego i seksualności jest tak ważna?

To ważne tematy bezpośrednio powiązane z naszym codziennym życiem, bezpieczeństwem i zdrowiem. Zapewne wszyscy chcemy, żeby nasze dzieci i nasi podopieczni wchodzili w udane, wspierające relacje i dbali o swoje zdrowie. Aby wiedzieli, jakie wizyty lekarskie należy odbywać i na jakie badania profilaktyczne się zgłosić. Aby akceptowali siebie i umieli przeciwstawić się presji rówieśników, mediów społecznościowych czy społecznych oczekiwań. Tego wszystkiego trzeba się nauczyć. I te wszystkie tematy zawierają się właśnie w edukacji seksualnej oraz w naszych scenariuszach.

Dlaczego to ważne, żeby treści związane z edukacją seksualną pojawiały się w szkole?

Rodzice i opiekunowie pełnią ogromnie ważną rolę w życiu dzieci. To oni kształtują środowisko wychowawcze, ustalają pierwsze zasady. To z nimi najmłodsi wchodzą w pierwsze relacje – znaczące także dla rozwoju seksualnego dzieci. To od rodziców lub opiekunów dzieci uczą się wyrażania emocji, stawiania granic, to im zadają pierwsze pytania o ciało, ciążę czy rozwój człowieka. Przychodzi jednak moment, w którym dzieci potrzebują więcej wiedzy. I tak jak nie każdy rodzic potrafi nauczyć dziecko pisania wypracowań czy geografii, tak samo w tematach związanych z dojrzewaniem może pomóc osoba z odpowiednim wykształceniem i przygotowaniem.

W czasie dojrzewania bardzo ważna jest także możliwość wymiany doświadczeń z rówieśnikami. Dla bezpieczeństwa młodych osób takie rozmowy powinny odbywać się pod kierunkiem dorosłego. Szkoła to naturalne miejsce dla takich dyskusji.

Trzeba też wspomnieć, że są rodzice, którzy nie rozmawiają ze swoimi dziećmi na temat cielesności czy relacji albo przekazują im na ten temat błędne, a co za tym idzie – szkodliwe informacje. Dla takich dzieci zajęcia szkolne mogą być jedyną okazją do poznania odpowiednich wzorców czy rzetelnej wiedzy.

Jakie tematy znajdę w scenariuszach?

Zakres poruszanych tematów jest bardzo szeroki! To m.in. lekcje dotyczące ciała, dojrzewania, nawiązywania relacji, różnorodności, zdrowia, bezpieczeństwa w Internecie. Scenariusze odnoszą się do całościowej edukacji seksualnej.

Co oznacza model C wg WHO w edukacji seksualnej?

Model C według WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) określa podejście do edukacji seksualnej. Ma ono być kompleksowe, czyli obejmujące szerokie spektrum tematów takich jak relacje, tożsamość, zdrowie reprodukcyjne, prawa seksualne, bezpieczeństwo oraz komunikacja. W takim modelu kładziony jest nacisk na rozwój umiejętności życiowych, budowanie odpowiedzialności oraz promowanie zdrowych i szanujących granice relacji. Celem jest wsparcie młodych ludzi w podejmowaniu świadomych, odpowiedzialnych i bezpiecznych decyzji dotyczących ich życia seksualnego, relacji i emocji. Dlatego też przygotowane przez nas materiały są inkluzywne i dostosowane do wieku dzieci. Wspierają rozwój pozytywnych postaw wobec szeroko rozumianej seksualności, czyli naszej płciowości i cielesności, wchodzenia w relacje, wyrażania emocji itd.

Kim są autorzy_rki scenariuszy?

Autorzy_rki scenariuszy to osoby, które pracują na co dzień z dziećmi i młodymi osobami w szkołach jako edukatorzy, nauczyciele. Wspólnie przygotowali scenariusze, które zostały sprawdzone przez ekspertów_tki, z którymi Fundacja SEXEDPL współpracuje przy tworzeniu treści edukacyjnych. To m.in., seksuolożki, ginekolodzy, lekarze innych specjalizacji oraz prawnicy. Konsultacji merytorycznej udzielili także eksperci z Uniwersytetu SWPS i Kliniki Terapii Poznawczo-Behawioralnej SWPS.

Kto może korzystać ze scenariuszy i dla jakich klas są one przeznaczone?

Ze scenariuszy może korzystać każda osoba prowadząca zajęcia szkolne – nauczyciele i nauczycielki, w szczególności wychowawcy i wychowawczynie oraz osoby z zespołów psychologiczno-pedagogicznych. Scenariusze przeznaczone są dla klas IV-VI oraz VII-VIII szkół podstawowych oraz dla szkół ponadpodstawowych.

Czy muszę się jakoś zapisać lub zgłosić szkołę?

Nie prowadzimy żadnych zapisów. Scenariusze są dostępne bezpłatnie dla wszystkich na naszej stronie internetowej.

Czy muszę prowadzić cały cykl zajęć, czy mogę korzystać z pojedynczych scenariuszy?

Możesz korzystać ze scenariuszy tak, jak uznasz to za najlepsze dla Twoich uczniów i uczennic. Możesz wybrać kilka scenariuszy i ułożyć z nich cykl spotkań, możesz też korzystać z pojedynczych scenariuszy, a nawet z wybranych ćwiczeń.

Czy do korzystania ze scenariuszy jest potrzebna zgoda dyrekcji i/lub rodziców?

Zgody dyrekcji i rodziców są potrzebne jeśli zajęcia z klasą prowadzi organizacja zewnętrzna, np. organizacja pozarządowa. Nauczyciele i nauczycielki mogą w ramach swoich przedmiotów samodzielnie dobierać formy i metody pracy, mogą więc korzystać z różnorodnych materiałów, w tym także scenariuszy dostępnych w internecie, takich jak nasze.

Jak były weryfikowane scenariusze?

Scenariusze były sprawdzane przez współautorów oraz konsultowane z osobami współpracującymi z Fundacją SEXEDPL – psychologami, seksuologami, ginekologami, lekarzami chorób zakaźnych, urologami i prawnikami, a także z ekspertami Uniwersytetu SWPS i Kliniki Terapii Poznawczo-Behawioralnej SWPS. Wiele z nich zostało też już wypróbowanych w różnych grupach dzieci i młodzieży na zajęciach.

Czego potrzebuję oprócz scenariuszy, żeby móc przeprowadzić zajęcia na ich podstawie?

W każdym scenariuszu na początku znajdują się informacje o tym, jakie narzędzia są potrzebne lub mogą ułatwić prowadzenie zajęć. Dodatkowo dołączone są karty pracy dla uczniów i uczennic, które przed zajęciami należy powielić, aby rozdać w trakcie prowadzenia lekcji.

Czy osoby prowadzące zajęcia będą miały wsparcie od Fundacji SEXEDPL?

Tak. W ciągu roku Fundacja SEXEDPL będzie organizować webinary dla nauczycieli, a także przez cały czas można zadawać pytania poprzez okienko czatu na stronie lub wysyłając wiadomość poprzez formularz dostępny na stronie.

Czy tematy scenariuszy są kontrowersyjne?

Scenariusze zostały opracowane zgodnie z koncepcją całościowej edukacji seksualnej oraz zgodnie z wiedzą na temat rozwoju dzieci i młodzieży. Materiały poruszają tematy dotyczące i ciekawiące grupę wiekową, dla której zostały stworzone, m.in. dojrzewanie, relacje, emocje, bezpieczeństwo w internecie itd.

To, czy jest to uznawane za kontrowersyjne, to bardzo subiektywna kwestia. Dla nas te treści takie nie są. To tematy zapewniające wiedzę i wsparcie dzieciom i młodzieży szkolnej w trudnym dla nich momencie rozwojowym oraz w trudnych czasach m.in. ogromnej presji społecznej związanej np. z seksualizacją i tzw. kanonem piękna, w czasach intensywnego rozwoju nowych technologii, rosnącego problemu samotności i różnego rodzaju kryzysów politycznych.

Warto podkreślić, że prowadzenie zajęć z edukacji seksualnej nie odbiera rodzicom prawa do wychowywania dzieci w zgodzie ze swoimi wartościami. Na lekcjach jest przekazywana wiedza oraz dyskutowane są różne podejścia, ale nie jest narzucany żaden konkretny światopogląd. Wiedza wyniesiona z zajęć nie utrudnia życia w zgodzie ze swoimi przekonaniami, a wręcz je ułatwia, ponieważ mogą być one oparte na solidnych podstawach.

Czy mogę poprosić nauczyciela o przedstawienie programu nauczania?

Tak. Rodzic zawsze może poprosić nauczyciela_lkę o przedstawienie programu nauczania dla danej klasy, a także dopytać o materiały z jakich korzysta. Nasze scenariusze są dostępne bezpłatnie na stronie, dzięki czemu każdy może się z nimi zapoznać.

Dlaczego to ważne, aby dziecko uczyło się na takie tematy w szkole (z rzetelnych źródeł), a nie szukało informacji np. w internecie?

To ważne, aby dzieci uczyły się rzetelnych informacji w szkole, ponieważ edukacja seksualna oparta na sprawdzonych źródłach chroni przed niebezpieczeństwami, takimi jak grooming, sexting czy cyberprzemoc. W internecie dzieci mogą natknąć się na fałszywe lub szkodliwe informacje, które mogą wpływać na ich bezpieczeństwo oraz rozwój. Szkoła, z odpowiednim wsparciem ekspertów, uczy o granicach, prywatności, relacjach i zagrożeniach, co pozwala młodym osobom rozpoznawać niebezpieczne sytuacje i odpowiednio na nie reagować.

Czy mogę scenariusze wykorzystywać na innych zajęciach niż tylko WDŻ?

Oczywiście, można korzystać z nich na godzinach wychowawczych, biologii, wychowaniu fizycznym, zajęciach z języków obcych itp. Można też z nich korzystać na zajęciach z edukacji nieformalnej lub w domu.

Czy edukacja seksualna dotyczy tylko seksu?

Edukacja seksualna nie dotyczy wyłącznie seksu – dotyczy seksualności. To dużo szersze pojęcie obejmujące wiele aspektów życia, takich jak relacje międzyludzkie, emocje, tożsamość, prawa i odpowiedzialność, zdrowie reprodukcyjne, bezpieczeństwo oraz komunikacja. Celem edukacji seksualnej jest wspieranie młodych ludzi w zrozumieniu swojego ciała, budowaniu zdrowych i pełnych szacunku relacji oraz podejmowaniu świadomych decyzji. Zawiera informacje na temat granic, zgody, przeciwdziałania przemocy i ochrony przed ryzykiem, a także promuje pozytywne postawy wobec własnej seksualności i innych osób. Edukacja seksualna pomaga rozwijać umiejętności życiowe, które są kluczowe dla dobrego samopoczucia i zdrowia psychicznego, zarówno w sferze intymnej, jak i codziennej.

Jak scenariusze wspierają nauczycieli?

Scenariusze lekcji wspierają nauczycieli, oferując gotowe, uporządkowane plany dydaktyczne, które ułatwiają prowadzenie zajęć. Dzięki nim nauczyciele oszczędzają czas na przygotowanie lekcji i mogą skupić się na indywidualnych potrzebach uczniów. Scenariusze zawierają propozycje ćwiczeń, pytania do dyskusji i materiały dodatkowe, co pomaga w różnicowaniu metod nauczania oraz realizacji założonych celów edukacyjnych. Ułatwiają również spójność i systematyczność w realizacji podstawy programowej.

Jak tematy poruszane w scenariuszach mogą wspierać uczniów?

Tematy poruszane w scenariuszach nie tylko dostarczają rzetelnej wiedzy o zmianach zachodzących w ciele młodych ludzi, ale także o aspektach emocjonalnych i psychicznych. Pomagają lepiej zrozumieć własne ciało, a co ważniejsze, wzmacniają pozytywne wartości i zachowania, wspierając budowanie zdrowych relacji oraz lepsze rozumienie własnych i cudzych emocji. Dodatkowo, proponowane zajęcia umożliwiają praktyczne ćwiczenie umiejętności wyznaczania granic, dawania i przyjmowania zgody, a także zapobiegania przemocy, mowie nienawiści i innym ryzykownym zachowaniom.

A co, jeśli mam pytania
lub potrzebuję wsparcia
w przygotowaniu zajęć?

Nasi eksperci czekają na Ciebie!

Napisz do nas

    Dziękujemy za zapisanie się do naszego newslettera.

    Wkrótce otrzymasz od nas mail pełen wartościowej wiedzy.